donderdag 26 augustus 2010

Multitasken is helemaal niet efficiënt

Het gebruik van Facebook en andere sociale netwerksites is niet goed voor de studieresultaten van studenten. Dat blijkt uit een onderzoek bij Amerikaanse studenten van Paul Kirschner van het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit en Aryn Kaprinksi van Ohio State University. Vaak wordt gezegd dat jongeren vandaag de dag kunnen multitasken. Onderzoek wijst echter uit dat multitasken helemaal niet efficiënt is. Het tegelijkertijd verwerken van twee informatiestromen (in dit geval studie en Facebook) maakt dat de mutitasker meer tijd nodig heeft om hetzelfde leerresultaat te bereiken en dat hij meer fouten maakt. De stelling dat jongeren kunnen multitasken is een van de 'broodjes aap verhalen' in het onderwijs, aldus Kirschner. Kirschner houdt er van om dergelijke 'broodjes aap' door te prikken. Hij gaat met een wetenschappelijke bril in een lezing van juni 2010 in op vier van dergelijke broodjeaapverhalen over innovaties in het onderwijs. Verhalen die zich als een lopend vuurtje door de maatschappij verspreiden, ook in kringen van mensen die beter (zouden) moeten weten. Onder andere de credibiliteit van de leerpiramide wordt in twijfel getrokken. Ik weet zelf ook nog een 'broodje' van een heel andere orde: jongeren weten alles van techniek! op onze school gaan we daar regelmatig de mist mee in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten