woensdag 3 november 2010

Informatievaardigheden voor leraren

In onze huidige informatiemaatschappij is het van groot belang om mediawijs te zijn, dat zal niemand ontkennen. Mediawijsheid omvat informatievaardigheden, ict-vaardigheden en netiquette. In deze gratis te downloaden publicatie van het Ruud de Moor Centrum ligt de nadruk op informatievaardigheden. Informatievaardig ben je als je een kritische houding hebt tegenover de media. Hoewel het gebruik van internet voor werkstukken op school heel gewoon is geworden, wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat informatie zoeken op internet niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Iemand die informatievaardig is, kan informatieproblemen onderkennen, informatievragen definiëren, bronnen en informatie lokaliseren en evalueren en gevonden informatie verwerken tot een product. In deze publicatie wordt uitgegaan van een zesfasenmodel (The big6). Deze zes fasen vormen de basis van elk zoekproces. De publicatie breekt ook een lans voor de inzet van de mediathecaris, want als docent sta je er natuurlijk niet alleen voor. Op het vlak van informatievaardigheden kun je samenwerken met de mediathecaris. De mediathecaris is een informatiespecialist met wortels in het bibliotheekwezen. De samenwerking kan – volgens het rapport - uiteenlopen van een coördinerende taak van de mediathecaris tot het ontwerpen van een geïntegreerd curriculum.
Ook is Veen, M.J.P. van (red.), Door de bomen het bos : Informatievaardigheden in het onderwijs (Open Universiteit, RdMC, 2005) te leen in de Mediatheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten