dinsdag 23 november 2010

TPACK

Ik had laatst mijn nichtje op bezoek, zij studeert economie aan een lerarenopleiding. Telkens als ik praat met studenten van een docentenopleiding of net afgestudeerde docenten valt mij het gebrek aan ict-kennis in didactische zin op. Het wordt op de opleiding blijkbaar nauwelijks aangeboden. Er wordt nog steeds blind gevaren op vakinhoud en didactiek, ict wordt slechts aangestipt. Een Engelstalig model met de naam TPACK: Technological Pedagogical Content Knowledge wil daar verandering in brengen en vakinhoud, didactiek en ict bij elkaar brengen. Op het weblog van Wilfred Rubens kwam ik een filmpje tegen dat TPACK zeer helder uitlegt.

TPACK 101 from Clare Kilbane on Vimeo.

De docent vervult op school een sleutelrol om met behulp van ict de productiviteit en de kwaliteit van het onderwijs te kunnen verbeteren. Denk niet dat het jou niet aangaat. Ict kan vakgebieden veranderen. Voorbeelden daarvan zijn het bouwen van modellen bij natuurwetenschappen, GPS bij aardrijkskunde en hypertekst bij Nederlands. Maar ook een vak als geschiedenis – ik ben historicus – is drastisch veranderd. Een leraar kon altijd al zijn leerlingen authentieke bronnen op locatie (archief etc.) laten zien, maar nu kunnen leerlingen die bronnen zelf opzoeken. Kijk maar eens onder aan de pagina bij Favorieten van de Mediatheek onder de tag Geschiedenis. In de Kennisnet Onderzoeksreeks is onlangs een boekje verschenen: Hoe kan een leraar ict integreren in het onderwijs? Dit behandelt TPACK. Op de Universiteit Twente zijn ze inmiddels bezig om het TPACK-model te vertalen naar de Nederlandse situatie. Je kunt dit volgen op een speciale site.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten