zondag 19 juni 2011

Online tools veranderen het onderwijs

Een aantal jaren geleden introduceerde ik in de Mediatheek 'Tutorials voor en door leerlingen'. Het idee was om terugkerende opdrachten met ICT te laten uitleggen door leerlingen die voorop liepen. Zij werden door de Mediatheek begeleid, zodat ze een goed werkbaar document afleverden. Hoe maak ik een poster in Paint Shop Pro is zo’n voorbeeld dat nog steeds in de Mediatheek gebruikt wordt. De bedoeling was dat de opdrachten onderdeel zouden worden van het vak informatica, maar dit is helaas door de docenten nooit opgepakt. Ik sta nog steeds achter het idee en met de huidige tools is het maken van een screencast een fluitje van een cent. Het past ook helemaal bij Mediawijsheid, de prosument als maker van content en het delen van kennis. Ik sta in mijn opvattingen niet alleen. In de Verenigde Staten verandert het onderwijs drastisch door de inzet van ICT. Ik volg al jaren het weblog van Zaid Ali Alsagoff die mij via zijn favorieten onlangs wees op de site van Mashable, een nieuwssite voor nieuwe media. Hier vindt je een opsomming van technologische veranderingen die het onderwijs in de Verenigde Staten verander(d)en. Eén daarvan is de enorme toename van online content. Was vroeger het tekstboek van de uitgever leidend, nu kun je bijvoorbeeld op de Khanacademy meer dan tweeduizend video’s vinden die onder meer de wiskunde voor het voortgezet onderwijs bijna in z’n geheel omvat.
Nu terug naar de inbreng van leerlingen. Het idee van leerlingen die kennis delen met andere leerlingen door middel van een filmpje of screencast bestaat in de VS ook. Dat is – om bij wiskunde te blijven - gedaan in Mathtrain, een project van Eric Marcos, docent op de Lincoln Middle School in Santa Monica in California. Op zijn site verzamelt hij onder meer Mathcasts van zijn leerlingen. Zij doen dit overigens in Camtasia Studio.


In een eerdere post heb ik al aangegeven dat je ook met Jing en een microfoon op een digibord (of op je pc) een onderwerp kunt uitleggen en vastleggen in een video. Dat kun je plaatsen in Google-Apps of de link sturen naar je leerlingen. Je bouwt zo zelf in een mum van tijd een bibliotheek aan filmpjes op, die gebruikt kunnen worden door leerlingen of misschien pakken we geïnspireerd door de boven genoemde Mathcasts het oude idee op en maken er voor leerlingen een informatica-opdracht van. Durven wij het aan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten