dinsdag 6 september 2011

Vreemde talen oefenen met leuke tools

Mijn dochter moest onlangs - met eigen foto’s - een fotoverhaal maken voor Duits. Eerder al moest ze voor een taal een strip maken. Zoals dat zo vaak gaat kreeg ik pas achteraf lucht van deze opdrachten. Ik kon haar dus niet tijdig helpen met de daarvoor bestemde handige online tools. Mijn dochter heeft uiteindelijk de opdracht gewoon gehaald door fysiek te knippen en plakken, maar dat kan anders en ook heel wat sneller. Ik wil daarom een aantal van die tools vooral voor het niveau van  klas 7 en 8 onder de aandacht brengen. In COS en Vives werd er onlangs aandacht besteed aan achtereenvolgens Comic Life, Storybird en Bitstrips. Bitstrips is gratis, je hoeft alleen een account aan te maken. Je kunt een strip maken met maximaal negen vensters die je later kunt publiceren via de knop ‘publish now’. Vervolgens kan de leerling via ‘share’ de strip naar de docent sturen. Een handleiding vind je hier. Comic Life is de eerste maand nadat het gedownload is gratis, daarna kan de leerling de software niet meer gebruiken en moet er betaald worden. In Wikiwijs vind je hierover een lesbrief die de Thorbecke Scholengemeenschap uit Zwolle in het kader van de lessenreeks mediawijsheid van die school beschikbaar heeft gesteld. 
Ik ben zelf nogal gecharmeerd van Creaza, waarvan de basisversie gratis is. Het onderdeel Cartoonist kun je gebruiken om eigen tekeningen te uploaden, maar je kunt ook de beeldensets van Creaza gebruiken voor je verhaal. Er zijn echter nog veel meer online tools. Ik noem hier nog Pikistrips en Stripgenerator.
Een handleiding van Storybird, een geïllustreerd prentenboek, vind je hier. Digitale prentenboeken met tekst maak je ook met Storyjumper. In dit programma kun je ook je eigen foto’s gebruiken en daar een verhaal in elke taal aan toevoegen.

Met DotSub kun je video’s laten ondertitelen van elke taal naar elke taal. Je kunt zelf een video uploaden en deze van Engelse ondertiteling voorzien, maar je kunt ook bijvoorbeeld Franstalige video’s vertalen. De leerlingen moeten alleen een gratis account aanmaken. Je kunt van alles bedenken. Zo zou je groepjes leerlingen een video van het Engels naar het Nederlands kunnen laten vertalen en daarna de video’s met elkaar vergelijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten