dinsdag 13 december 2011

Mediawijsheid Pro

Het valt me steeds meer op, dat er  - onder invloed van wie of wat? – twee kampen zijn ontstaan als we het over het gebruik van digitale technologie en jongeren hebben. De techno-romantici (term is van Terry Freedman) en romantische cultuurcritici of zo je wilt de (wat oudere termen) digital natives (term is van Marc Prensky) en de digital immigrants. Als je iets vindt van de huidige internetgeneratie kan het zo maar zijn dat je – ongewild - in één van deze kampen terecht komt. Het heeft soms zelfs trekjes van een geloof (in jongeren, in nieuwe technologie …) en dus zijn er ook ongelovigen. Ik kies ervoor om met beide benen op de grond te blijven staan en slimme auteurs, uitgevers of marketingstrategen die termen als Generatie Einstein, generatie Z of de Homo Zappiens bedenken niet blind te volgen. Ik zou dus – door dit te zeggen -  zo maar in het kamp van de ongelovigen terecht kunnen komen! Ik zeg hier nu bij voorbaat al dat ik mij echter als zodanig niet herken.

Maar goed, als je een overzicht wilt krijgen van de laatste stand van zaken in deze 'inzichtenoorlog' kun je de uitgave Mediawijsheid. Navigeren in  de mediasamenleving voor gevorderden van Mediawijsheid Pro op Issuu volgen en als je een Facebook-account hebt kun je je op Facebook aanmelden en ook meediscussiëren. De hoofdstukken zijn online te lezen, maar wanneer je inlogt bij Issuu kun je ze ook als PDF downloaden om ze rustig door te nemen. Het boek bestaat onder meer uit de volgende hoofdstukken met aansprekende titels zoals: Help mijn leerlingen twitteren!, School 2.0. , De digital native en  Ze lezen niet meer.
Even over dat laatste: Generatie Einstein leest niet meer. Het is de domste generatie ooit, aldus Mark Bauerlein in The DumbestGeneration. Niet het onderwijs, de mentor, moet zich aanpassen aan de nieuwe technische generatie, maar de oudere generatie moet ophouden bang te zijn voor de 'slimheid' van de jongeren. De docent moet zijn mentorrol weer (of blijven) vervullen. Dat we dit maar weten!
Je krijgt als je de hoofdstukken leest een goed beeld van de (extreme) opvattingen van verschillende auteurs of deskundigen die zich beziggehouden met de internetgeneratie. Vooral de bijdrage van Amber Walraven in De digital native vind ik zeer de moeite waard en is als zodanig zeer herkenbaar voor denk ik alle docenten, maar ook mediathecarissen. Zij legt er juist de nadruk op dat de jongeren van nu niet zo anders zijn dan vorige generaties, maar dat ze wel in een fundamenteel veranderde wereld leven. Uit eigen ervaring vertelt ze over opdrachten die ze aan leerlingen gaf met gebruikmaking van ICT (wiki). De jongeren legden helemaal geen nieuwe verbanden, werkten niet automatisch samen en hadden moeite met de structuur. Ik herken het onmiddellijk als ik naar het beperkte gebruik door onze leerlingen van het domein vszutphen kijk. We doen leerlingen geen plezier door alles radicaal te veranderen, maar het moet, de maatschappij vraagt er om, aldus Walraven. ICT en media moeten een plaats krijgen in het onderwijs van nu. Maar biedt structuur en begeleidt de leerlingen, voeg ik er dan direct aan toe.





Leerlingen vragen soms aan mij of ze Wikipedia mogen gebruiken. Ik laat de leerlingen dan zien dat ook Wikipedia niet onbesproken is en dat Wikipedia 'gelovigen' en 'ongelovigen' kent. Het ligt er maar aan hoe je de kennis van de massa inschat. Bij het tienjarig jubileum van Wikipedia kozen de Volkskrant (Een volcontinu draaiende kennisfabriek: Tien jaar Wikipedia) en Het Parool (Wikipedia al tien jaar onbetrouwbaar) partij, alleen al in hun titel.

Voor de leerlingen is het natuurlijk belangrijk dat je als school keuzes maakt. De ene docent kan een Wikipedia-adept zijn, de ander kan mordicus tegen zijn en slechte ervaringen hebben. Het zal niet verbazen dat dit behoorlijke verwarring bij de leerlingen oproept.

1 opmerking:

  1. Dank voor de exposure en gebalanceerde review Willem!
    Persoonlijk was ik minder onder de indruk van Amber Walravens reactie als jij: ik denk dat de term digitla native door Prensky is bedacht niet om jongeren op een voetstuk te zetten, maar om de generatie van 30+ers ertoe te bewegen het voortouw te nemen. Ofwel: word eerst als docent écht mediawijs.
    En als het daarop aankomt merk ik nog altijd veel meer weerstand bij 30+ers dan 30-ers: mijn studenten pedagogiek maken in tegenstelling tot die van Amber Walraven op dit moment met heel veel plezier een Wiki; mijn collegedocenten kan ik evenwel met geen mogelijkheid aan de nieuwe media krijgen (their loss..).
    Hopelijk vaker gedachtenuitwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen