vrijdag 14 september 2012

TimeMaps

Ik weet niet meer hoe, maar ik kwam onlangs terecht op het weblog Web 2.0 tools en onderwijs, een blog van een docent aardrijkskunde. Daar werd ik geattendeerd op een prachtige TimeMap van Berlijn. Je kunt hier historische kaarten uit de jaren 1869 (Bismarck tijdperk), 1893 (industrialisatie), 1926 (uitbreiding stad met omliggende dorpen en ‘suburbs’) en 1957 (tijdperk van Koude Oorlog) als overlay bovenop een recente Bing-satellietfoto van Berlijn leggen. Geweldig. Laat alsjeblieft meer opdrachtgevers dit voorbeeld volgen, zodat het aantal kaarten toeneemt.
Minder spectaculair, maar wel ontstaan vanuit een zelfde idee is de online atlas van TimeMaps. In de gratis versie kun je al heel veel kaarten laten zien. Van de wereldkaart kun je doorklikken naar gebiedskaarten. Vervolgens is onder elke kaart een tijdlijn met enkele punten gesitueerd. Volledige tijdlijnen kun je kopen, maar het is wel allemaal Engelstalig.
Mapping History heb ik al eens eerder onder jullie aandacht gebracht. Ook hier kun je (historisch) kaartmateriaal door de tijd heen manipuleren middels een tijdbalk. En als ik dan eenmaal bezig ben dan ga ik natuurlijk verder zoeken en … Er is meer: World.Ology met bijvoorbeeld interactieve kaarten over de wereldoorlogen en … hier ben ik even gestopt. 



Wel kwam ik al zoekend naar meer verbindingen van tijdlijnen met kaartmateriaal op het volgende: gratis downloads van Globalmania en Map Treck. Dit zijn twee e-books met gratis kaartmateriaal en instructies voor het bespreken van werelddelen in de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten