donderdag 24 maart 2016

Handige YouTube tools

Eindelijk heb je dan dat filmpje gevonden dat precies onderstreept of uitlegt waar het in jouw les over handelt. Er is echter een klein probleem: de video is veel te lang om in zijn geheel in de les te gebruiken.Gelukkig zijn er allerhande tools om fragmenten te selecteren of een video later te laten beginnen. Zo kun je Tubechop gebruiken, zodat je alleen een deel laat zien. Naast de video (beeld in het midden) zie je dat het fragment in de vorige hyperlink begint op 23 seconden en doorloopt tot 1 minuut 36 seconden. Je stelt je fragment als volgt in: in Tubechop vul je de url in van de video waaruit je een fragment wilt laten zien. Vervolgens ga je met de schuifjes het fragment selecteren en klikt op Chop It. De nieuwe url is jouw fragment dat je in de les kunt gebruiken, precies zoals in het voorbeeld. Teleblik kent trouwens een soortgelijke optie om fragmenten te selecteren en die in je les te vertonen.
Met YouTubeTime laat je een video later beginnen.


Je kunt aan een willekeurige video ook aantekeningen toevoegen middels VideoNot.es en deze als document toevoegen aan je Drive. VideoNot.es kun je namelijk gewoon koppelen aan jouw schoolaccount. Je kunt later dit Drive document openen en door simpel op een deel van de tekst van jouw aantekeningen te klikken direct naar de betreffende scene in de video gaan. Kan handig zijn als je in een wat langere video heen en weer wilt gaan om een en ander te verduidelijken. Tot zover de simpele tools.

Misschien weet je het al, misschien ook niet, maar je kunt onder de vlag van Vszutphen een eigen YouTube kanaal beginnen. Log in bij Vszutphen en ga naar YouTube. Je doet dit net zoals je naar de Mail en Drive gaat via de blokjes rechtsboven naast jouw naam. Vervolgens klik je binnen YouTube op jouw naam en klikt dan op Creator Studio. Hier kun je eigen (instructie)video’s uploaden en bewerken (voorzien van tekst, geluid, etc.). Als je dit allemaal hebt geactiveerd en inmiddels eigen video’s hebt geüpload dan wil ik er hier een speciale mogelijkheid uitlichten. Je kunt hier namelijk jouw eigen video’s interactief maken. Je linkt dan vanaf jouw video naar andere video’s (kan ook naar willekeurige YouTubevideo’s) of geeft een keuzemogelijkheid, zoals in het volgende voorbeeld: 



Je maakt die interactieve link met de Spotlight tool. Je gaat naar de video waarvandaan je wilt linken naar andere video’s en klikt op Bewerken. Dan op Aantekeningen, dan Annotatie toevoegen en dan kies je voor Spotlight. Eva Schouten schreef een duidelijk blog hierover en geeft ook vooral aan waar je aan zou moeten denken als je video’s in een verhaallijn gaat linken.

Misschien wil je vragen toevoegen aan een door jou geselecteerd (YouTube)filmpje? Daarvoor zijn verschillende tools beschikbaar. PlayPosit (het vroegere Educanon) is zo’n gratis tool. Je kunt PlayPosit eerst weer koppelen aan je Vszutphen-account. Je voert het internetadres van een YouTube-filmpje in dat door PlayPosit wordt ingelezen. Is dat gebeurd dan kan het filmpje in PlayPosit worden afgespeeld. Op het moment dat een meerkeuzevraag moet verschijnen stop je het filmpje en voeg je de vraag en antwoordmogelijkheden in. Tevens moet je aanvinken welk antwoord het juiste is. Nadat dit is gebeurd wordt de vertoning van het filmpje vervolgd en herhaalt bovenstaande zich voor de overige vragen. Zijn alle vragen ingevoerd dan wordt een internetadres gegenereerd waarmee het filmpje met anderen kan worden gedeeld. Een voorbeeld.

Blubbr was een vergelijkbare tool, maar deze werkt sinds kort niet meer. In februari was er een laatste noodkreet van het bedrijf op Twitter. Het zet je natuurlijk wel aan het denken en ik zou je dan ook aanraden om in je lessen niet al te afhankelijk te worden van dergelijke tools. Op veranderingen en zelfs het stoppen van de (gratis) tools heb je natuurlijk geen invloed. Het zou voor mij echter geen reden zijn om dergelijke tools niet te gebruiken. Het gebruikersgemak is inmiddels zo hoog, dat het maken van een quiz bijna geen tijd meer kost.

Van Edpuzzle - ook te koppelen aan Vszutphen - is een goede How to te vinden in het COS Magazine van januari 2016. Edpuzzle heeft ook een Quizzes-optie: hiermee kun je op allerlei tijdstippen in de video vragen toevoegen. Dat kunnen open vragen zijn, maar ook meerkeuzevragen of vragen naar een mening van de leerlingen. Ook kun je een hyperlink naar een website toevoegen.

ESL-video Toont de quiz naast de film. Als je je aanmeldt bestaat er ook de mogelijk om de resultaten van individuele leerlingen naar je account te laten sturen. Verder is het natuurlijk ook een mooie mogelijkheid om iets op het digibord aan je klas uit te leggen.  ESL is vooral bedoeld voor studenten Engels als tweede taal. Als voorbeeld: I have a Dream.

Met lyricstraining is het mogelijk om op een leuke manier een taal te oefenen met behulp van een populaire song. Als je het ontbrekende woord in de songtekst niet op tijd intypt, stopt de video. Je kunt punten halen op verschillende niveaus en er loopt een klok mee. Je kunt als maker zelf een clip uploaden. Ga, nadat je bent ingelogd, naar 'My Lyrics' en kies een liedje op bijvoorbeeld YouTube. Er opent vervolgens een scherm met een help-knop. Als je die aanklikt, zie je de uitleg hoe je een gatentekst kunt toevoegen aan een clip op YouTube.

Let wel op. Embedden in jouw eigen pagina of website lukt niet in alle gevallen en check ook even of - als dat wel mogelijk lijkt - je niet de originele video embed. Daarmee bedoel ik de video zonder de door jou toegevoegde vragen bijvoorbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten